Wednesday 6 July 2011

Evolusi Permainan Video (Bahagian 2)



Sambungan dari entri: Evolusi Permainan Video (Bahagian 1)


Final Fantasy

Saya mula mengenali siri Final Fantasy ketika melihat rakan saya yang leka bermain games terbabit di Gameboy-nya, apabila saya mencubanya ternyata RPG dari jepun ini memang mampu menarik peminat games RPG. Saya hanya sempat mengikuti beberapa sirinya sahaja kerana terlalu banyak, pada pendapat saya siri FF yang paling best saya main adalah siri FF VIII dan yang terbaru ini otw nak habis FF XIII untuk PS3. Final Fantasy dibangunkan oleh Hironobu Sakaguchi dari  Square Enix Jepun yang amat kreatif dalam mengatur jalan cerita yang rumit dan sistem permainan yang menarik, disamping rekaan watak-watak manga like yang versetail. Senarai dibawah hanya menyatakan siri-siri utama sahaja dari kesemua 20 sirinya.

Final Fantasy I (1987) Nintendo
Final Fantasy II (1988) Nintendo
Final Fantasy III (1990) Nintendo
Photobucket
Final Fantasy IV (1991) Nintendo
Final Fantasy VI (1994) Nintendo
Photobucket
Final Fantasy VIII (1999)  PS
Photobucket
Final Fantasy IX (2000) PS
Photobucket
Final Fantasy X (2001) PS2
Photobucket
Final Fantasy X-2 (2002) PS2
Photobucket
Final Fantasy XI Online (2006) PC/PS3-Play Station Network (PSN)
Photobucket
Final Fantasy XII (2006) PS2
Photobucket
Final Fantasy XIII (2009) XIII PS3/Xbox 360
Photobucket
Final Fantasy XIII-2 (2011/2012) PS3/Xbox 360


Gran Turismo Real Driving Simulation

Semasa saya mula membeli PS ketika dahulu, games racing yang terbaik pernah saya main adalah judul Gran Turismo dibangunkan oleh SONY inc.. Kawalan stereng adalah didasarkan kepada realistik handling (macam kereta betul) jadi apabila dah real handling maknanya susah bila nak kawal guna joystick biasa, sebab itu sesiapa yang mat2 GTfan sanggup beli stereng semata-mata untuk main games ini. Seperti games racing yang biasa kita mainkan, kita hanya perlu racing sampai lebam kumpul duit bikin kereta kemudian racing sampai tamat, bosan bukan? Tetapi bagi GT kita diberikan career seolah-olah real life. 


Sebelum boleh berlumba kita perlu membuat lesen dahulu yang terbahagi kepada kelas tersendiri sebelum boleh menyertai perlumbaan di litar. Bilangan kereta yang dibekalkan melebihi 50 jenis jenama kereta seluruh dunia, dan lebih dari 1000 buah kereta. Masa permainan adalah dianggarkan 500jam untuk ditamatkan.. lama bukan? Saya sendiri tidak pernah menamatkan games ini kerana litarnya yang banyak + perlu buat lesen yang susah giler + lapnya yang panjang lebih kurang 99 lap untuk satu litar + duit career yang ciput untuk membeli kereta baru. Apa-apapun SONY adalah genius dalam membina games. Berikut adalah senarai evolusi GT dari siri pertama hingga terbaru 2011.


Photobucket
Gran Turismo (1997/1998) PS
Photobucket
Gran Turismo 2 (1999/2000) PS
Photobucket
Gran Turismo 3: A-Spec (2003) PS2
Photobucket
Gran Turismo 4 (2005) PS2
Photobucket
Gran Turismo 5 (2010) PS3


Grand Theft Auto 

Inginkan games yang free-will dan open-world? Judul Grand Theft Auto (GTA) dibangunkan pada awalnya oleh DMA Design Tarantula Studios dan kemudiannya diambil alih oleh ROCKSTAR pada tahun 2002. Ia direka sedemikian rupa untuk memaksimumkan kepuasan pemain. Dari merampas motosikal, kereta, bas, boat, sehingga ke helikopter dan jet pejuang, kita boleh membawanya mengelilingi keseluruhan bandar yang luas. Disamping membuat misi-misi pembunuh upahan dan menuntut bela, games ini juga menyediakan jalan cerita yang diluar misi seperti berdating, berhibur di kelab, mencari barang tersembunyi dan sebagainya. Namun begitu judul ini telah di senarai hitamkan di negara-negara timur tengah kerana mengandungi unsur ganas, dadah, seks, bahasa kesat dan menyentuh sensitiviti agama. Apa-apapun saya memberi rating 10/10 untuk games GTA, terbaik !

Photobucket
Grand Theft Auto (1996) Nintendo/PS
Photobucket
Grand Theft Auto II (1999) Nintendo/PS

Photobucket
Grand Theft Auto III (2001) PC/PS2/Xbox

Photobucket
Grand Theft Auto: Vice City (2002) PC/PS2/Xbox

Photobucket
Grand Theft Auto: San Andreas (2004) PC/PS2/Xbox

Photobucket
Grand Theft Auto IV: Liberty City (2008) PC/PS3/Xbox 360

Photobucket
Grand Theft Auto IV: Episode From Liberty City  Online (2009) PC/PS3/Xbox 360


Sebenarnya masih banyak lagi judul-judul games yang pernah saya main ketika dahulu ingin saya kongsikan bersama pembaca, namun saya rasa jika dilanjutkan takut post ini jadi macam website games seperti gamespot, IGN, dan seumpamanya. Jadi kesimpulannya dapat diperhatikan grafik sesebuah games akan sentiasa bergerak bersama-sama dengan kemajuan pesat teknologi semasa, malah semakin lama peningkatan grafik semakin pantas dari tahun ke tahun.

Perhatikan, sela masa antara Nintendo 16bit dan Play Station 1 adalah 10 tahun, dari PS1 ke PS2 adalah 4 Tahun, Dari PS2 ke PS3 3 Tahun, dan dijangka penghujung 2012 ini Play Station 4 dan Xbox 720 akan dilancarkan. Begitu juga dengan perkembangan teknologi perkakasan PC, jika hari ini kita membina sebuah PC tercanggih, tahun hadapan ianya menjadi sebagai ketinggalan. Jadi kepada sesiapa yang terus ternanti-nanti dan masih sayang untuk membeli konsol games/PC dengan alasan untuk tunggu yang paling canggih, alamatnya ke lubang kuburlah wang anda itu.

Nasihat disini, kepada kaki games di luar sana, mainlah berpada-pada, tanggungjawab sebagai orang Islam jangan diabaikan, bergaullah dengan masyarakat, jadikanlah bermain games itu hanya untuk menghilangkan bosan sementara. Assalamualaikum.


Sekian Terima Kasih

Anwar Suran Home 2011

Share:

5 comments:

  1. HAHAHAHAHA ! Buruknya Grand Theft Auto !

    ReplyDelete
  2. say kalo pilih games tgk grafik 1st, jalan cerita 2nd... hahaha

    ReplyDelete
  3. ini kalau nak main sekrang mau punah bijik mata . haahha

    ReplyDelete
  4. ler kaki game rupanya... ingat dulu2 layan ps1 grand turismo... ngadap tv sampai lebam biji mata nak lulus lesen untuk up level racing.. online game layan tak?

    ReplyDelete
  5. @Miss Momo Games zaman dulu lagi best dari game zaman sekarang okey hehe

    @Ady Syam Memang pun.. bila main game mesti kita dah tak ingat ke dunia huhu. Online game layan jer :)

    ReplyDelete

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Entri Terlaris