Tuesday, 15 May 2012

Tempat Dewa-Dewi Agama Hindu ‘Dilahirkan’


Tempat Dewa dan Dewi Agama Hindu ‘Dilahirkan’


Untuk pengatahuan pembaca sekalian, di dalam agama Hindu tiada tatacara sebenar untuk pengganut mereka menyembah tuhan atau dewa-dewi mereka.  Malah, mereka boleh menyembah tuhan mereka dalam apa jua kaedah sekalipun. Ada yang pergi ke kuil, ada yang menyembah api, ada yang bersedekah, ada yang menyembah berhala (dewa-dewi) sebagai perantaraan dengan tuhan mereka serta pelbagai lagi kaedah yang lain. Ramai di antara kita tersalah anggap dan mengatakan pengganut agama Hindu menyembah banyak tuhan oleh kerana kita melihat ada banyak berhala-berhala di kuil mereka. Sebenarnya, berhala-berhala tersebut adalah dewa-dewi mereka dan mereka hanya menyembah satu tuhan sahaja.

Pengganut agama Hindu sering merasakan yang mereka terlalu hina untuk sembah secara terus terhadap tuhan mereka dan mereka memerlukan perantaraan untuk melakukan penyembahan iaitu melalui dewa dan dewi mereka. Di dalam agama Hindu juga tidak melarang untuk pengganutnya menyembah tuhan yang lain seperti Jesus Christ, Allah swt dan sebagainya kerana pengganut agama Hindu percaya bahawa agama mereka adalah agama universal dan merupakan agama terawal di muka bumi ini. Tahukah pembaca sekalian bahawa Masjidil Haram, Mekah pernah dijadikan kuil Hindu suatu ketika dahulu? Ia dinamakan sebagai Kuil Shiva iaitu pada zaman Nabi Ibrahim sehingga zaman Nabi Muhammad ketika kecil.

Sekarang, mari kita sama-sama melawat tempat dewa dan dewi agama Hindu 'dilahirkan'. Bertempat di Banamali Sarkar Street yang merupakan kampung seni terkenal di Kumortuli, Utara Kolkata iaitu ibu kota negeri timur India, West Bengal. Menurut penghasil seni tembikar ini, kejiranan Kolkata membekal patung dewa-dewi Hindu dan mengeksportnya ke negara luar serta diperluaskan sehingga ke Eropah dan Afrika. Juga pernah diterbangkan ke Sweden, Australia, Malaysia dan Nigeria pada tahun 1989.













p/s: Rasa-rasanya tinggi manalah ‘pangkat’ pembuat berhala ini ‘disisi Tuhan’ mereka ya? Ingat, pembaca semua perlulah menghormati agama dan kepercayaan masyarakat-masyarakat yang lain dan tidak perlulah memperlekehkan mahupun mengejek agama mereka. Teruskan usaha dakwah kita bersama agar mereka berminat terhadap Islam.


Sekian Terima Kasih

Anwar Suran Post – Mei 2012



Share:

9 comments:

  1. ya itu lebih bagus hormati agama orang,semua punya tempat untuk menyembah TUHAN,islam saja menyembah ka'bah yang dibuat oleh manusia tentu mereka menganggap TUHAN ada disana.karena TUHAN memang ada dimana-mana.

    ReplyDelete
  2. @yogix


    kami orang Islam tidak pernah menyembah ka'bah. :) kami hanya menyembah ALLAH Tuhan pemilik Ka'bah dan Dunia ini. Ka'bah merupakan arah kiblat dan rumah tuhan kami. bahkan kami juga dibenar solat dimana-mana sekalipun misalnya di pantai,puncak gunung, mall,padang bola dan lain-lain dengan beberapa peraturan yang ditetapkan agama seperti menghadap Ka'bah(kiblat) dan suci daripada najis. sila rujuk syarat sah sembahyang dan rukun sembahyang dalam Islam untuk maklumat lanjut. Benar TUHAN ada dimana-mana tetapi TUHAN tetap satu iaitu ALLAH :). ALLAH Maha Mengetahui setiap sesuatu perkara seperti hal ghaib, perkara yang zahir dan batin. Allah Maha Mengetahui apa dilakukan oleh kamu dan kami dan apa yang tersembunyi di dalam hati kamu dan kami juga dia tahu lebih dari itu. Allah juga Maha Melihat kerana itu Dia ada dimana-mana. Dia yang menciptakan manusia dan seluruh kehidupan di langit dan bumi.

    ReplyDelete
  3. Inilah mentaliti orang Islam.Suka mengutuk agama lain tanpa mengenalinya terlebih dahulu.Terlalu fanatik dan extremis dalam hal agama.Orang hindu seperti saya tidak mahu membandingkan agama kami denganmu kerana kami percaya pada kesahihan dan ketulenan agama kami yang sudah pun wujud sejak kewujudan alam semesta.Kewujudan perbandingan agama dalam islam dengan jelas menunjukkan bahawa orang islam tidak mempercayai islam dengan sepenuh hati.Pada pandangan saya,kalaulah islam itu sempurna(perfect) mengapa nak bandingkannya dengan agama orang lain.Agama saya ajar saya untuk tidak mengutuk atau mempersendakan agama lain.Ini kerana dalam konsep sanatana dharma semua agama yang wujud di dunia mempunyai motif yang sama ianya untuk membawa penganutnya ke jalan kebenaran/mengenali PENCIPTA YANG MAHA AGUNG.

    ReplyDelete
  4. apa apa pun dari kit saja bah itu,nawaitu kita hendaklah ihklas tulus kepada RABBUL JALIL TUHAN YANG MENCIPTAKAN ALAM SEMESTA,kita boleh menenal isi pati agama yg ada di dunia ini,tapi jangan sampai menakibatkan kita berusik hati denagan teman agama yang lain.

    ReplyDelete
  5. @Anonymous

    Kamu silap. Bukan Islam yang membandingkan agama Hindu atau agama2 lain tetapi hanya bertujuan meningkatkan lagi ketakwaan dan ketaatan akidah dan iman orang2 Islam. Saudara kena buka minda apabila membaca artikel2 berkenaan agama saudara, baca habis dan duduk sejenak berfikir apakah penulisan mereka itu benar atau tidak. Saya tidak melihat sesuatu yang menghina dalam tulisan En Anwar bahkan ia dapat memberi informasi kepada orang2 Islam. Bahkan di dlam Islam, melarang sama sekali menghina, memaki dan memusnahkan tempat ibadat agama orang2 bukan Islam. Sila cari di Google, "Masjid Babri India", diruntuhkan oleh orang2 Hindu. Tetapi masyarakat Islam di sana terus subur dn masih menerima orang2 Hindu seperti kamu. Sekian.

    ReplyDelete
  6. Are you sure islam perfect?? I don't think so..
    Cuma Ketawa aja...nyatanya aliran arab ini memang slalu heboh dari dulu.
    Slalu jadi news topic di media massa,haha.
    Saya jadi trauma,nanti Di bom lagi(identik dengan Perang),selalu menganarkiskan segala sesuatu,mengaku-aku Tuhan palsu,nabi,habib palsu..alirannya sampai banyak begitu,pusing dah.
    Perkosa murid-muridnya,,belum lagi orang2 yg ngakunya sok suci,slalu melarang2 stiap tindakan yg mensyirikkan segala sesuatu..mau bukti??
    Coba saja datang ke tempat2 yg dikeramatkan,sperti makam2,pasti yg dateng banyak yg pakai kerudung,liat tuh di gunung-gunung,sampe2 rombongan santri2 aja membacakan yasin ke patung.
    Belum lagi tempat2 keramat yang lainnya..
    kalo mati jangan dikubur,biar mayatnya gak keluar kalo pas banjir,membuat penuh tanah aja,bisa jadi macam2 bentuk rupa tuh mayatnya,belum lagi makam-makam yang dikeramatkan,ngalap berkah.
    Menganjurkan istri ampe banyaaakkk getOh,apa itu suatu perbuatan terpuji???lihat berapa org yg kawin cerai slama 1tahun?
    Blm lg agama2 KTP doank,byk banget tuh..hampir setara 70% cap agama Abal2.
    Umat yg pesat tp secara pendidikan moral dan akhlak jauh lebih miskin dr agama lainnya.
    Scara realita banyak gembel2 yg beraliran arab ini..banyak kita jumpai pengemis,orang minta2 sumbangan dgn embel2 cap arab.. Apakah agama itu mengajarkan untuk minta2??
    Waktu kecil sering ngaji,gedenya jadi pelacur,jd koruptor dll..Kita berbicara yg REAL aja yg ada di indo ini,kalo loe peka..gak usah banyak omong,kenyataannya agama islam memang besar,tp banyak penyimpangan2nya,aliran2,akhlak2nya,yg smakin membuat orang slalu memandang negatif,untuk gw sendiri sampai bosen dgn media massa yg ngebahas aliran arab mulu.
    Hayooo..loe masih ngebela agama lu yg ngakunya SOk bener sendiri??? Padahal kalau kita melihat secara realitanya dlm hidup skrg ini adalah penuh kemunafikan,agama yang identik dengan kemiskinan dan moral yang buruk,identik dengan kekerasan,perang,anarkis dll.
    Coba bayangkan ketika penyiaran agama islam jaman dahulu,betapa banyak nyawa yg melayang,antara orang beriman VS orang kafir.sungguh kesan yang tragis (sama hal nya dgn kristen)

    ReplyDelete
  7. Tun Lanang7/6/13 7:51 pm

    @Igede Retja

    daripada penulisan kamu saya boleh agak kamu masih muda. Kalau kamu sudah memabaca kebanyakan entri di blog ini, kamu pasti terbaca tentang Iblis. Iblis banyak menghasut kebanyakan umat islam ke lembah kehinaaan kerana ingin umat islam turut menjejaki langkah ke neraka kelak. Dan yang paling penting kenapa ISLAM, kerana iblis tau apa status agama ini di sisi ALLAH

    ReplyDelete
  8. @yogixdont be stupid...kami tidak menganggap bahwa tuhan kami berada di Kaabah tetapi Kaabah itu merupakan titik tepat sperti jarum kompas yang senantiasa menganjur ke Utara walaupun kita hendak pergi ke suatu arah misalnya Timur...begitu juga Kaabah kami tidak menganggap Allah swt ada di kaabah tetapi kaabah merupakan merupakan tanda bagi keberadaan Allah....ngerti?

    ReplyDelete

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Entri Terlaris

Hantarkan Email Anda