Sunday 29 January 2012

Khas Buat Ibu Yang Bertuhankan Anak



Assalamualaikum wbt…


Untuk entri kali ini, penulis tujukan khas buat golongan yang sudah mempunyai anak ataupun yang bakal mempunyai anak mahupun bakal berkahwin… Kepada sesiapa yang selain dari golongan yang dinyatakan, nak baca pun tak mengapa, boleh dijadikan sebagai pengatahuan tambahan. Keseluruhan entri kali ini adalah 100% berdasarkan hasil pemerhatian penulis semenjak dari bangku sekolah sehinggalah sekarang.

Definisi ibu bertuhankan anak ialah seorang ibu yang terlalu menyanjungi, membanggai, dan mempercayai tanpa ragu-ragu 100% terhadap anaknya sedangkan anaknya bukanlah sebaik mana seperti yang disangka. Anaklah segala-galanya bagi mereka. Kalau bertemu dengan jiran ataupun sesiapa, confirm mereka akan bercerita mengenai perihal anaknya contonhya:

“kau tau tak Kak Nor, anak aku dapat 9A dalam SPM, tak sangka… dari kecik dia minat belajar tau… nak suruh dia ambil jurusan perubatanlah… boleh jaga aku sakit nanti…”

Perbualan di atas ini merupakan perbualan 'riak yang normal', baiklah kita lihat contoh yang lain...

“Kak Non nak tau tak, anak aku selalu pergi masjid tau, sampai orang masjid sayangkan dia… kadang-kadang jadi tukang azan, imam dan macam-macam la… anak Kak Non pergi masjid tak? tak nampak pun? hihihihi!”

Contoh lain yang lagi sakit jiwa!

“Anak aku yang darjah 1 tu dapat masuk kelas pertamalah huhu! Kau tau tak Yati, kelas pertama tu kelas untuk budak pandai-pandai jer tau… anak kau pulak kelas keberapa?”

Amacam? Annoying tak? Anak baru darjah 1 dah nak dibangga-banggakan… Kalau besar nanti anak makcik tu jadi sampah masyarakat camner ya? Nak sorok muka tu kat mana? Kalau masa kecik-kecik cerdik, tak semestinya bila dah besar pun cerdik ok... begitu juga sebaliknya. Jadi, berhati-hatilah kalau nak berbangga sekalipun.

Golongan yang bertuhankan anak selalunya apabila berjumpa seseorang (yang turut mempunyai anak) pasti “anak aku…” “anak aku…” “anak aku…” pot pet pot pet bangga pasal anak sampai naik panas telinga si pendengar. Makcik ingat makcik sorang jer yang ada anak? Tolonglah respect telinga orang lain ya. Kalau sekali sekala tak mengapalah, tapi kalau dah 24 jam asyik bercerita tentang anak mahu tak muak?

Ramai para ibu tidak tahu bahawa apabila bercerita mengenai anak boleh mengguris hati jiran yang mempunyai anak yang tidak berpelajaran
Ada juga yang lebih teruk daripada itu iaitu menipu pasal anak selalunya ini kerja orang kampung. Keputusan SPM anak hanya dapat cukup-cukup makan jer tapi cakap kat jiran tetangga dapat 8A 2B (contoh)… Lepas tu bila anaknya masuk kolej swasta dicakapnya pulak yang anaknya itu tak berminat untuk menyambung belajar di universiti kerajaan. Malah ada yang siap kutuk-kutuk universiti kerajaan lagi… (padahal anak dia tu yang tak layak untuk ke IPTA!). Bukannya tak boleh nak menipu tetapi menipu tu biarlah berpada-pada… Makcik ingat jiran-jiran atau kawan-kawan makcik tu bodoh sangat nak percaya menda-menda macam tu bulat-bulat? Dekat mulut bolehlah si jiran tu sebut percaya tapi dalam hati… hahahaha…

Berbual mengenai anak biarlah berpada-pada dan mempunyai batas tertentu agar tidak timbul hasad dengki
Sebenarnya penulis sangatlah memahami bahawa seorang ibu sangatlah berbangga dengan pencapaian anaknya. It’s ok, itu fitrah kerana merekalah yang mengandungkan 9 bulan, membesarkan dan berhabisan duit demi anaknya tapi biarlah berpada-pada apabila berbangga kepada jiran. Janganlah sampai jiran-jiran naik muak sehingga tak pasal-pasal anak dia yang tak bersalah pun turut sekali menjadi mangsa dibenci oleh jiran lebih-lebih lagi jiran yang anaknya ‘ala-ala kadar sahaja di dalam pelajaran’… sepatutnya kita perlu memberi mereka semangat.

Kali ini penulis ingin menyentuh mengenai perihal anak-anak di sekolah pula. Kadang-kadang ada pelajar-pelajar yang tidak boleh disentuh langsung oleh guru-guru mereka kerana bimbang ibu bapanya akan datang menyerang! Kadang-kadang sehingga riuh sekampung! Banyak kali juga penulis membaca mengenai perkara ini di dalam media-media. Subhanallah… kenapa jadi sampai begitu sekali ibu-bapa zaman i-phone 4 ini? Takkan tidak boleh disentuh langsung anaknya itu? Kenapa nak jadikan anak itu berlagak? Kesian kat anak tu dibesarkan untuk menjadi berlagak, manja dan jahat dibelakang ibu bapa.

Adakah ibu bapa tahu sifat anaknya di sekolah? Ataupun buat -buat tahu?
Tolonglah wahai pakcik-makcik… pakcik-makcik tahu ke perangai anak pakcik-makcik kat sekolah tu? Pakcik-makcik ada pasang CCTV ke kat badan anak pakcik-makcik? Pakcik-makcik tahu ke yang anak pakcik-makcik itu pagi-pagi tiru kerja sekolah kawan-kawan sementara menanti guru masuk? Tahu ke yang anak pakcik-makcik tu suka tengok menda-menda lucah dan bluetooth dalam hanfon kawan-kawan? Tahu ke yang anak pakcik-makcik suka mengacau budak-budak perempuan? Last sekali… Pakcik-makcik tahu ke yang anak makcik tu merosot dalam pelajaran disebabkan sifatnya sendiri yang malas belajar tapi suka cakap besar? Jadi, sebab itulah anak pakcik-makcik dibedal ok, mesti ada alasan punya! Kecuali dalam sesetengah kes sahaja yang guru itu bermasalah tapi peratusannya kecil je.

Penulis pun pernah bersekolah ok… kebanyakkan kawan-kawan penulis yang ibu-bapanya suka datang ke sekolah untuk menyerang guru-guru, perangai mereka sekarang ini sangat pelik sehinggakan penulis sendiri pun tidak dapat nak menghuraikannya. Tapi yang penting kawan penulis itu sekarang ini memang berperangai pelik (rasa macam nak remove jer dari list friend facebook tapi tak sampai hati).

Baiklah, dibawah ini penulis ada senaraikan diantara kesan-kesan apabila si ibu terlalu berbangga dengan pencapaian anak mereka dan riuh sekampung macam ayam nak bertelur dengan jiran-jiran tertangga…

-Anak akan jadi stress sebab si ibu asyik puji anak dekat jiran-jiran
-Si ibu mendapat dosa kerana riak
-Hubungan silaturrahim ibu sesama jiran-jiran mahupun kawan-kawan semakin renggang
-Ibu akan dijadikan bahan umpatan
-Kadang-kadang anak yang tak bersalah turut menjadi mangsa pandangan sinis jiran tetangga
-Jiran akan berhasad dengki dengan anaknya dan suka melihat anaknya ‘JATUH’!
-Pernah terjadi kes dimana keluarga itu disantau kerana berlagak sangat mengenai anaknya…

Jadi beringatlah bahawa sifat ‘bertuhankan anak’ membawa lebih banyak keburukkan berbanding kebaikkannya. Kalau boleh jauhilah atau berpada-padalah janganlah sehingga mencemarkan institusi kejiranan anda. Anda juga yang susah bukan?

Sifat saling menjaga hati jiran tetangga merupakan salah satu sifat yang amat terpuji

Penulis memohon jutaan kemaafan kerana ada terkasar bahasa… tetapi pandangan penulis ini adalah jujur dari hati yang dalam. Jika anda mempunyai jiran yang bertuhankan anak, jangan teragak-agak lagi untuk share entri ini di facebook anda!

Sekian terima kasih.

Anwar Suran Home – Jan 2012

Share:

3 comments:

  1. setuju sgt dgn entri ni..mak sy pun kadang2 ada jgk cerita kat sedara mara pasal sy..macam tak best je..padahal bukannya saya ni hebat sgt...

    ReplyDelete
  2. masa saya zaman persekolah dulu, mak saya selalu puji anak sedara dia... yg excellent...brilliant... sehinggakan menjadi satu tekanan dalam diri saya. sepupu saya tu memanglah cerdik-cerdik belaka, especially abangnya, sehinggakan dapat masuk surat khabar, dapat gelaran pelajar terbaik.... tapi kalau berlebih-lebihan puji anak orang, sakit jiwa gak dibuatnya...YANG ADA POTENSI BOLEH BERJAYA...TERUS LINGKUP KE BUMI...MASING-MASING ADA TAHAP KECERDIKAN, KEUPAYAAN, KECENDERUNGAN MEREKA TERSENDIRI... TAK BOLEH NAK JADI ORANG LAIN.....

    ReplyDelete
  3. usaha x nak..main2...pastu marah plak bila diri kena compare..sendiri paham la.masing2 dh berbulu

    ReplyDelete

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Entri Terlaris