Wednesday 25 July 2012

Pertanyaan Munkar Dan Nakir Dan Seksa Kubur!


Berita Alam Ghaib 24: Pertanyaan Munkar Dan Nakir Dan Seksa Kubur


Sambungan dari entri: Berita Alam Ghaib 23 (sila klik jika belum membacanya lagi)

Seseorang yang baru masuk ke alam kubur, maka dikala itulah dia akan terkenang akan perbuatannya yang lalu. Teringatlah dia akan dosa-dosanya, menyesallah dia akan perbuatan dirinya, mengapa dia selalu menuruti hawa nafsunya? Mengapa dia berlengah-lengah sahaja? mengapa dia tidak mahu segera bertaubat? padahal suara hatinya yang suci dalam dirinya selalu memberikan peringatan. Sudah terlalu banyak contoh tauladan, ibu dan bapa yang telah meninggal dunia, tua muda, kecil dan besar tidak terkecuali. Kadang-kadang dirinya sendiri pernah melawat ke tanah perkuburan. Tetapi hal itu dianggap ‘biasa-biasa’ sahaja, tidaklah diambil perhatian.

أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ * حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ * كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ * ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ * كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ * ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ
Bermegah-megahan telah melalaikan kamu *1 -Sampai kamu masuk ke dalam kubur -Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu) -Dan janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin -Nescaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim -Dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin *2 - Kemudian kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).
*1: Maksudnya: bermegah-megahan dalam soal banyak harta, anak, pengikut, kemuliaan, dan seumpamanya telah melalaikan kamu dari ketaatan.
*2: 'Ainul yaqin ertinya melihat dengan mata kepala sendiri sehingga menimbulkan keyakinan yang kuat.

Kini dia sedang mengalami dengan saksi matanya yang yakin, kini benar-benar kenyataan dirinya sendiri mengalami alam kubur.

Setelah meninggal dunia, segala penyesalan di dunia sudah pun terlambat!

"Amboi, alangkah dungunya aku! Alangkah bebalnya diriku! Hidupku di dunia hanya menuruti kehendak nafsuku! oh syaitan! betul-betul terkutuklah engkau! engkau telah memperdayakan aku. Semasa dia terpaku dalam kebingungan, ketakutan dan kekuatiran! Maka timbullah penyesalan yang sangat besar. Dalam perasaan yang penuh penyesalan itu, tiba-tiba dilihatnya dua makhluk raksasa yang entah dari mana munculnya lalu datang menghampirinya. Seram, hebat rupanya dan menakutkan sehingga rasa nak tercabut sendi dan tulangnya dan terbang semangatnya.

"Hai insan yang derhaka!"
"Sekarang giliranmu untuk menjawab pertanyaan kami, bersiaplah engkau menjawabnya!"
"Siapakah Tuhanmu?"
"Siapakah Nabimu?"
"Apa agamamu?"
"Apa kitabmu?"
"Dimana kiblatmu?"
"Dan siapakah saudaramu?"

Mendengar pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir sedemikian, ia menjadi sangat gugup. Bibirnya gementar, terasa berat bibirnya untuk menjawab "Allah Tuhanku" kerana selama hidupnya di dunia dia tidak pernah mengingati "Allah", bibirnya tidak pernah mengucapkan "Kalimat Allah", kerana dia telah meninggalkan solat lima waktu.

Amalan kitalah yang akan mengawal mulut kita semasa menjawab pertanyaan Malaikat!

Hendak mengaku “Muhammad Nabiku”, lidah pula terasa berat untuk mengucapkannya kerana semasa hayatnya tidak pernah mengucapkan kalimat Shahadat dan Selawat. Untuk menjawab “kaa'bah kiblatku” pun tetap sama, meskipun hatinya tahu, namun mulutnya seolah-olah berat untuk menjawabnya, kerana dia tidak pernah menghadap kiblat, lantaran dia tidak pernah solat! Dan begitu juga terhadap pertanyaan-pertanyaan yang lain, dia tidak mampu lagi menjawabnya! pendek kata semua pertanyaan-pertanyaan itu tidak dapat dijawabnya.

Malaikat Munkar dan Nakir menjadi teramat murka! Seketika itu, ia mengangkat cambuknya lalu…

Tar! Tar! Tar!!

Terimalah hadiah dari kami!"

Seketika itu, menghentamlah cambuk malaikat itu ke tubuhnya bertubi-tubi seribu kali cambukan lalu terbenam tubuhnya sehingga 7 petala bumi. Dia memekik melolong, menjerit kesakitan, akan tetapi kedua-dua malaikat itu tidak merasa belas kasihan langsung, dihentamnya lagi cambuk itu berkali-kali sehinggalah dia pengsan tidak sedarkan diri lagi!

Setelah ia tersedar, malaikat itu sudah pun berlalu pergi. Aduh sakitnya! Sekujur tubuhnya yang kelihatan amat mengerikan, bekas luka cambuk nampak berjurai-jurai pada tubuhnya. Begitulah nasib untuk orang yang meninggalkan sembahyang, dan begitulah juga nasib untuk orang yang gemar membuat dosa!

Kemudian tidak berapa lama selepas itu, muncullah sesusuk tubuh makhluk yang keji rupanya dan menjijikan! Tubuhnya dipenuhi najis serta kudis-kudis yang buruk! Dari kudis-kudisnya itu mengalirlah nanah pekat dan darah yang sangat busuk baunya, pakaiannya selekeh, compang-camping dan sangatlah berbau bangkai.

Orang yang gemar melakukan maksiat akan ditemani oleh 'amalan dirinya' yang jijik di alam kubur!

"Hei siapa kamu?" kata simati, "Mengapa kamu kemari? Hei orang yang busuk!" "Apa hubunganmu dengan aku, kenapa kamu datang kemari?" "Pergilah kamu hai manusia busuk! Aku sangat jijik melihatmu!"

Kata orang busuk itu: "Hai insan derhaka! Tidak usahlah kau mengusir aku, meskipun bagaimana, tidak akan ku pergi meninggalkan engkau! Tahukah kamu, akulah amalmu! Maka kerana perbuatanmulah aku jadi sebegini jijik. Tidak satupun dari amalmu yang soleh. Hidupmu cuma menuruti hawa nafsu sahaja, penuh dengan dosa dan nista, derhaka kepada Allah Ta'alaa. Mengapa kamu jijik melihat keadaanku begini? Sedangkan ketika hidupmu tidak segan-silu berbuat amal yang keji?"

"Mengapa aku harus pergi dari sisimu? Kerana aku inilah amal perbuatanmu? Sebagaimana kamu suka beramal yang keji, maka kerana itu aku sangat cinta padamu dan tidak akan ku berpisah padamu buat selama-lamanya!"

Setelah makhluk itu mengucapkan kata-kata sedemikian, lalu melompatlah ia menjerkah orang itu serta merangkulnya sekuat-kuat hatinya!

Meskipun ia mengelupur sekuat-kuatnya untuk melepaskan diri daripadanya, tapi sia-sia sahaja. Semakin dia memberontak semakin kuatlah pelukannya.

Cubalah bayangkan, demikianlah antara lain seksaan kubur dan bermacam-macam pula lagi yang akan diterimanya seperti dibelit ular, disengat kala jengking, dimamah ulat dan lain-lain, kerana dosanya pelbagai. Dosa meninggalkan solat, dosa meninggalkan puasa, dosa tidak mengeluarkan zakat, dosa,dosa,dosa dan dosa!

Wallahu a'lam...

Sekian Terima Kasih


Bersambung di entri: Berita Alam Ghaib 25

Anwar Suran Post – Julai 2012 (Ramadhan)



Share:

5 comments:

  1. Bukanlah dunia yang aku dambakan,
    Aku hanya ingin tinggal sebentar di dalamnya,
    Mendapatkan manfaat dan bekalan,
    Akhiratlah yang aku gunungkan harapan,
    Kerana akan kekallah aku di dalamnya.

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar.........

    ReplyDelete
  3. astagfirullah al adzim. .

    ReplyDelete
  4. Astagfirullah al adzim

    ReplyDelete

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Entri Terlaris