Monday 6 February 2012

9 Tenaga Dorongan Dalam Tubuh Manusia



Berita Alam Ghaib 10: 9 Tenaga Dorongan Dalam Tubuh Manusia


Sambungan dari entri: 4 Unsur Dalam Tubuh Manusia (sila klik jika belum membacanya)

Firman Allah Ta'alaa dalam surat Adz-Dzaariyaat ayat 21 :

وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

"dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?"

Penulis percaya, hampir semua dikalangan kita telah pun mengatahui bahawa seseorang manusia itu mempunyai tubuh kasar dan juga tubuh yang halus. Yang dinamakan tubuh kasar itu adalah yang berbentuk badan, kepala, tangan dan kaki. Dan badan kasar ini juga terdiri dari darah, daging, kulit dan tulang. Akan tetapi jika manusia cuma mempunyai tubuh kasar dan tubuh halus (roh) sahaja tanpa akal, maka sudah tentu manusia itu menjadi orang gila kerana orang gila itu sudah hilang akalnya, bukankah demikian?

Orang gila adalah orang yang sudah kehilangan akalnya
Sesungguhnya yang menjadi tenaga atau dorongan dalam diri manusia, bukan hanya akal sahaja namun sesungguhnya manusia diperlengkapi oleh Tuhan dengan pelbagai tenaga selain daripada pada roh ataupun nyawa.

Perinciannya adalah seperti berikut:

1. Jasmani
2. Roh
3. Rawan
4. Akal
5. Hawa
6. Nafsu
7. Dunia
8. Malaikat
9. Syaitan

Marilah dibawah ini kita cuba membahas satu persatu apakah gunanya dan manfaatnya dan apa karyanya masing-masing itu.

1. Jasmani adalah tubuh kasar yang menempati roh, dan gunanya roh itu adalah, menghidupi jasmani itu dari ubun-ubun kepala sehinggalah ke hujung kaki.

2. Roh (nyawa) akan menghidupi sekujur tubuh manusia dan menumbuhkan tubuh manusia semenjak ia berada di dalam kandungan ibu sehinggalah lahir ke dunia dan sampai batas ajalnya.

3. Rawan adalah pekerjaan berkhayal iaitu membayangkan sesuatu samada hal-hal belum datang ataupun hal-hal yang sudah lalu. Misalnya seorang pengarang novel, mereka dapat menghayalkan sesuatu sehingga menjadi buah penulisan, demikian juga pelukis, demikian pula orang yang sedang mabuk asmara, tergambar dan terbayang hal-hal yang mengasyikan padahal belum dialaminya lagi.

Hayal atau Rawan ini tidak terdapat pada mana-mana binatang, semua orang ada "rawan"nya tersendiri cuma kuat atau lemah sahaja bezanya dan rawan itu bertempat dalam otak manusia. Oleh kerana itulah manusia sifatnya mara ke hadapan. Kerana dia mempunyai khayal yang diterbitkan oleh rawan, sekecil-kecilnya adalah mendirikan rumah tangga.

4. Akal adalah satu nikmat pemberian Tuhan yang tidak ternilai harganya. Manusia diwajibkan beragama kerana akalnya. Akal inilah sebagai alat penerangan bagi setiap manusia. Maka dengan akal inilah manusia itu dapat memilih mana jalan yang baik dan mana jalan yang buruk. Dan dengan akal itu juga manusia mampu menimbang dan memberi keputusan, bersalahkah dia atau tidak. Maka dalam agama Islam, sangat dilarang meminum minuman keras (arak), kerana minuman itu akan merosakkan akalnya, meskipun cuma sebentar sahaja.

Mabuk arak akan mengagalkan fungsi akal manusia maka yang mengawal diri hanyalah nafsu dan rawan sahaja 
5. Hawa adalah perasaan. Tiap-tiap manusia mempunyai perasaan. Rasa senang, rasa susah, rasa puas, rasa tertekan, rasa cinta, rasa benci, rasa mulia, rasa hina dan sebagainya. Jadi orang yang tidak mempunyai perasaan samalah orang itu seperti orang yang sudah mati jiwanya.

6. Nafsu adalah keinginan. Ingin kesenangan, ingin kaya, ingin pangkat, ingin mulia, ingin kemasyhuran, ingin nama baik. Pendek kata, 1001 jenis keinginan, akan tetapi hawa dengan nafsu adalah bergandingan. Jika seseorang  itu sedang mendapat sakit, sudah tentu mereka ingin sembuh, jika sedang merasai susah tentu sekali ingin senang, jika sedang mempunyai rasa cinta, tentu sekali ingin bertemu kepada yang dicintainya, jika sedang merasa marah, ingin sahaja untuk membebel atau memukul serta pelbagai lagi.

7. Dunia adalah hobi atau kesenangan. Tiap-tiap manusia mempunyai hobi atau kesenangannya yang tertentu, tetapi hobi seseorang tidaklah serupa malah kadang-kadang berubah. Ada orang yang hobinya seperti memelihara haiwan, ada yang suka main judi, ada yang suka menulis blog (seperti penulis) dan pelbagai lagi, itulah dunia manusia. Akan tetapi hobi yang tidak terlarang dalam agama adalah halal dilakukan. Misalnya hobi mencari harta dengan jalan yang halal dengan berniaga, berusaha, bertani dan sebagainya. Dan ada juga hobi yang dilarang oleh agama umpamanya, hobi main judi, hobi mencuri, hobi menipu dan sebagainya.

Terdapat pelbagai hobi (dunia) manusia dan salah satunya adalah memancing
8. Malaikat, ramai manusia beranggapan bahawa malaikat itu jauh daripadanya padahal hakikatnya tidak sedemikian, Dia (malaikat) itu adalah dekat, sebagaimana Firman Allah dalam surat Al-Infitaar ayat 10-11 :

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ * كِرَامًا كَاتِبِينَ

"Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi (pekerjaanmu)". "yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu)".

Kemudian, apabila kita melihat tugasnya sebagai penjaga manusia, manusia itu juga dapat meminta bantuan daripadanya seperti menjaga seseorang itu dikala tidur. Buktinya cuba kita lihat, apabila manusia itu sedang tidur sudah tentu mulutnya akan ternganga serta hidungnya dan telinganya tidak terjaga, tetapi hairan, amat jarang sekali semut atau lipas memasuki mulut mereka. Itulah tandanya manusia itu di dalam jagaan malaikat. Berdoalah sebelum tidur.

Diantara bukti yang lain adalah, cubalah ketika pembaca semua mahu tidur, ucapkanlah demikian: "Hai malaikatku, bangunkanlah aku pada jam sekian sekian untuk bangun solat tahajjud atau solat subuh". InsyaAllah pada waktunya sebagaimana yang saudara minta atau pesankan tiba-tiba mata saudara boleh terbuka sendiri pada waktu itu. Bolehlah pembaca cuba asal niatnya baik!

9. Syaitan (sifat jin yang jahat), sesungguhnya syaitan ini bukanlah jauh tempatnya, dia bukan bertempat dikawasan perkuburan atau di hutan tebal, mereka bertempat di dada manusia.

Cubalah perhatikan Firman Allah dalam Surat An-nash :

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ

"yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia, dari jin dan manusia".

Maka jelas syaitan itu tempatnya di dada manusia. Cuba perhatikan ketika kita sedang sembahyang, pelbagai perasaan kita di akan digoda supaya ingat itu dan ini. Padahal sebelum kita tabiratul ihram kita tidak ingat apa-apapun. Itulah salah satu hasil pekerjaan Syaitan.

"Apakah manfaatnya syaitan itu pada diri manusia? sedangkan kita tahu kenyataannya mengganggu kekhusyukan dalam sembahyang"?

Tiap-tiap sesuatu yang Tuhan ciptakan pasti ada gunanya. Contohnya seperti api misalnya, api ini sangat besar manfaatnya bagi manusia bukan? Kita tidak akan hidup jika tanpa api. Justeru, api itupun tidak sedikitpun membuat celaka teradap manusia. Maka jika manusia tidak berhati-hati menggunakan api, nescaya boleh timbul kebakaran yang akan menjadi bahaya bagi manusia itu sendiri. Demikian pula syaitan pada diri manusia, syaitan itu asalnya jin, maka jin itu Tuhan jadikan dari api. Dan adanya syaitan dalam diri manusia adalah untuk menerbitkan amarah atau Ghodhob, sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w. mengatakan :
"Alghodhobu minasyaithooni" ertinya "Amarah itu daripada Syaitan".
Jadi tegasnya Tuhan jadikan syaitan pada diri manusia adalah untuk menerbitkan perasaan marah manusia dan kita dapat membayangkan bagaimana jika sekiranya manusia tidak mempunyai perasaan marah? Cuma barangkali orang yang berubah akalnya (sedang mabuk) yang tidak mempunyai marah. Akan tetapi, kita boleh marah kepada orang yang melakukan kesalahan, tetapi janganlah sehingga merosakkan sesuatu atau merugikan orang lain atau merugikan diri sendiri.


Sekian Terima Kasih

Bersambung di entri: Riwayat Asal Kejadian Nabi Adam

Anwar Suran Home – Feb 2012

Share:

2 comments:

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Entri Terlaris