Tuesday 28 February 2012

Platform Ping Terbaik Untuk Blog Islam


Platform Ping Terbaik Untuk Blog Islam


Adakah anda seorang penulis blog ilmiah atau Islamik? Ataupun adakah anda seorang pembaca setia terhadap blog-blog yang Islamik?

Bayangkan, anda seorang penulis blog yang suka menulis atau menyiarkan artikel-artikel yang berunsurkan Islamik atau ilmiah tetapi artikel anda tidak mendapat sambutan hangat lantaran manusia pada masa kini lebih mementingkan artikel-artikel yang bercorakkan lucah, hiburan dan gosip berbanding berkonsepkan Islam/ilmiah.

Ramai blogger yang kecewa kerana artikelnya yang membawa mesej dakwah tidak mendapat sambutan 

Bayangkan juga apabila anda ping link blog anda di website-website yang menawarkan perkhidmatan ping, pasti anda akan berasa kecewa apabila melihat blog anda sentiasa kalah dengan blog-blog yang memaparkan isu-isu artis, tajuk post yang hampir lucah dan juga mempunyai gambar yang tidak senonoh. Sedih bukan?

Sila kesatkan air mata anda kerana ada berita baik untuk anda semua!

Kini anda tidak perlu risau lagi! Pautkan sahaja entri blog anda itu di Muslim Blogger Ping untuk di‘letupkan’ ke seluruh warga facebook yang menggemari blog-blog ilmiah atau Islamik. Justeru, pembaca-pembaca setia blog-blog yang berunsurkan ilmiah dan islamik juga turut tidak ketinggalan mengikuti perkembangan semasa blog-blog anda semua.

Klik disini untuk pergi ke page ini.

Muslim Blogger Ping merupakan satu projek yang baru sahaja dibangunkan pada 27 Febuari 2012 dan bertujuan untuk mengumpulkan segala entri-entri blog yang berkaitan dengan Islam mahupun apa-apa sahaja yang ilmiah untuk tatapan pembaca semua. Projek ini juga dibangunkan untuk memberi sokongan dan galakkan padu khas buat penulis-penulis blog di Malaysia ini untuk mengumpulkan koleksi entri yang bercorakkan Islam/ilmiah di dalam satu platform dan menjadikan salah satu medan dakwah elektronik!


Eh? Kenapa Ping di facebook? Dah lapuk la cara ni!

Tidak sama sekali! Kebanyakkan admin di 'facebook ping' yang lain tidak ping pun link blog yang dihantar. Kesian kat blogger yang terkial-kial spam sana-sini. Ada la 2,3 website yang menjalankan aktiviti ping ini tetapi blog disana tidaklah spesifik malah bercampur baur, maka persaingan menjadi terlalu sengit diantara blog hiburan dengan blog Islam/ilmiah.

Muslim Blogger Ping tidak kisah pada spam, kerana admin amat memahami blogger yang perlukan traffik

Percayalah, di dalam banyak-banyak platform untuk ping blog, platform facebook-lah yang terbaik di dalam dunia kerana:

1- Hampir semua orang mempunyai akaun facebook!

2- Peminat-peminat entri di blog anda akan saling berkongsi entri anda di wall mereka masing-masing dan membuatkan entri anda semakin membara sehingga blog anda dilanda traffic jam!

3- ‘Recent post’ di dalam facebook adalah jauh lebih lama dan luas berbanding website-website ping yang lain yang rata-ratanya mempunyai expired date dan jarang keluar ke widget-widget di blog orang lain akibat persaingan.

4- Persaingan juga kurang sengit kerana blog-blog yang di-ping-kan disini hanya bercorakkan ilmiah atau Islamik sahaja berbanding website-website ping yang lain yang rata-ratanya akan bersaing dengan blog yang menyebarkan artikel yang tidak membawa faedah dan bercampur baur.

5- Facebook adalah platform yang paling sukar untuk rosak ataupun server down.

6- Facebook page tidak perlu susah-susah nak signup, login atau segala, hanya dengan LIKE dan terus share artikel-artikel anda hanya dalam masa 3 saat sahaja!

7- Anda juga turut sentiasa berhubungan dengan admin jika mempunyai masalah-masalah yang tertentu. Admin juga adalah seorang manusia dan bukannya robot dan admin dapat menapis entri-entri yang berunsurkan ajaran sesat atau murtad!

Facebook adalah medium yang paling cepat tersebar berita. Sudah tentu blog anda mudah menjadi popular!


Apa keistimewaan yang ada pada Muslim Blogger Ping?

1- Admin-admin yang bertugas mengawal Muslim Blogger Ping merupakan seorang yang menjaga solat 5 waktu.

2- Admin-admin juga seorang yang berhati perut dan akan berusaha memberikan perkhidmatan terbaik dan menyejukkan hati.

3- Muslim Blogger Ping juga akan kerap memberikan kata-kata motivasi, semangat atau petua untuk blogger-blogger dan juga pembaca sekalian.

4- Muslim Blogger Ping juga akan selalu membuat review blog anda jika terpilih.

5- Kontest juga akan selalu diadakan untuk menyemarakkan lagi industri blogger muslim Malaysia

6- Anda juga boleh ping entri blog anda yang sama sebanyak 3 kali! jika anda tidak berpuas hati dengan traffic yang masuk ke blog anda.

7- Yang paling penting, anda akan memberikan sumbangan terhadap Islam dengan aktiviti dakwah yang mudah iaitu hanya share artikel sahaja. Ia sedikit sebanyak mengajar anda erti berdakwah.

Jadikanlah apa-apa medium yang dicipta oleh barat sebagai medan dakwah. Jadikan ia sebagai amalan mulia


Blog saya biasa-biasa sahaja, boleh tak saya nak ping blog saya di Muslim Blogger Ping?

Apa salahnya, tak berdosa pun, dipersilakan… tetapi sila patuhi semua terma dan syarat di dalam page ini ya. Syaratnya sangat mudah, sambil makan kuaci pun boleh ikut… sila baca disini.

Cabutan bertuah akan diberikan terhadap 100 blogger pertama dan akan mendapat hadiah yang amat lumayan!

Apa-apa pun, sila syorkan kepada rakan-rakan anda mengenai page ini dan majukan industri blog-blog yang bercirikan Islam/ilmiah. HIDUP ISLAM!!!


Sekian Terima Kasih


Anwar Suran Post – Feb 2012

Share:

4 comments:

  1. Ping di Innit Nuff + busuk + apesal + guablog dan banyak lagi
    ada utk ping post berunsur islam dan agama.. Bezanya ramai
    antara kita lebih gemar klik pada perkara2 hiburan..

    Btw, bagus kalau dapat ping kat sini utk tujuan perkongsian
    ilmu agama...

    ReplyDelete
  2. @NurMisnan Betul. Saya pun ping dekat apa yang Nur Misnan kata... cuma saya nak ping lebih kepada post yang berunsur islamik dan nak menjadikan satu komuniti =)

    ReplyDelete

Perhatian, segala entri dan 80 peratus daripada gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini adalah hasil dari rekaan dan idea My Cahaya Post. Gambar-gambar yang terkandung di dalam blog ini mempunyai bandwidth-nya yang tersendiri dan menyebabkan anda tidak boleh sesekali mengambil URL gambar-gambar tersebut. Jika anda ingin berbuat demikian, sila download gambar-gambar yang anda mahu dan upload semula di dalam blog anda. Selepas anda berbuat demikian, sila inform saya melalui ruangan komen, facebook page, email mahupun shoutbox. Sekian, terima kasih.

Bilangan Pelawat

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Entri Terlaris